Wednesday, 30 January 2013

RESEPI PULUT SAMBAL


BAHAN-BAHAN

Bahan untuk sambal:
  • 2 cawan isi ikan kembung rebus atau udang kering 
  • ¼ sudu teh jintan manis
  • 5 biji cili kering
  • 3 batang serai
  • ¾ pati santan
  • garam 
  • gula 3 cawan pulut 
  • 1 ½ cawan santan 
  • garam
CARA MEMBUATNYA

Pulut dibersihkan dan rendam selama 4 jam. Kukus pulut hingga masak. Setelah masak angkat dan sejukkan. Kemudian gaul pulut dengan santan yang bercampur garam dan ketepikan. Untuk sambal, tubuk isi ikan atau udang kering hingga lumat. Mesin cili kering, jintan manis dan serai hingga lumat. Masak semua bahan-bahan ini dan masukkan garam dan gula. Masak sehingga kering seperti serunding. Sementara itu, potong daun pisang berbentuk segi empat. Ambil 2 sudu besar pulut, letakkan di atas daun pisang supaya tinggi membusut. Ambil 1 sudu kecil inti dan letakkan di atas pulut tadi. Bungkus pulut sambal dengan cara menelangkup hujung daun di atas inti dan semat dengan lidi.







RESEPI PULUT INTI GULA HANGUS


BAHAN-BAHAN

Utk pulut:
  • 1 ½ cawan beras pulut
  • 180ml santan dari separuh kelapa
  • 1 sdk garam
Utk inti: 
  • 4sudu besar gula
  • 1 ½ cawan kelapa parut (putih)
  • 100ml air
  • 1-2 helai daun pandan - bersih & simpulkan
  • 1 senduk tepung gandum/serbaguna 
CARA MEMBUATNYA
  1. Untuk masak pulut, kukus spt biasa, tp pd yg kurang arif nk mengukus, blh ikut cara saya:
  2. Bersih dan rendamkn pulut semalaman.
  3. Sejatkan pulut dan kukus hgga masak.Bawa keluar dr kukusan, letak pulut dlm bekas kemudian arun dgn santan yg telah dicampur dgn garam. Bila siap arun, boleh dikukuskan semula buat 5min lg atau kalau tak nak pun tak mengapa. Setelah itu, tekan & ratakan pulut dlm bekas.
  4. Utk inti:
  5. Panaskan kuali dgn api sederhana besar. Masukkan 2sdb gula, hanguskn (sambil2 tu kacau2 supaya gula tak terus hangus!). Bila smua gula dah likat keperangan, tmbh air, biar ia mendidih kemudian kacau dan masukkan baki gula td serta daun pandan.
  6. Kurangkan api dan masukkan kelapa parut pula. Kacau-kacau hingga inti memekat sikit, dlm 2-3 minit.
  7. Akhir sekali taburkan tepung dan kacau utk 1 minit lagi dan angkat. Siap utk dihidang dgn pulut td.

RESEPI SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI PADI





BAHAN-BAHAN
  • 1/2 kilo siput sedut
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 5 biji cili api
  • sedikit halia
  • sebatang serai
  • 1 biji kelapa diparut
  • garam secukup rasa
  • sedikit kunyit
  • sedikit gula
CARA MEMBUATNYA
  1. Perah santan, dapatkan santan pekat dan cair diasingkan 
  2. Cuci siput sedut, gaul dengan hampas kelapa tadi dan dibiarkan beberapa jam. Ini membuatkan bau lumpur hilang dan siput sedut akan lebih sedap. Pastikan bekas ditutup. kalau idak jenuh nak mengutipnya. siput tu masih boleh merayap biasanya. 
  3. Bawang-bawang, cili api dan halia dikisar atau ditumbuk untuk dijadikan bahan tumis. 
  4. Bersihkan siput dan potong belakang (hujung)
  5. Tumiskan bawang, cili api dan halia, masukkan santan cair dan masukkan siput sedut. Masukkan juga garam,gula dan kunyit serta batang serai yang dititik.  
  6. Apabila masak, masukkan santan pekat dan didihkan sebentar dan kemudian matikan api.

RESEPI IKAN BAKAR

BAHAN-BAHAN


  • 1 ekor ikan (bawal/merah)
  • 1 serai-diketuk
  • daun limau purut-dihiris
  • air asam jawa
  • daun pisang dan aluminium foil


bahan kisar:-


  • 5 cili merah
  • 5 cili kering
  • 5 cili api
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 batang serai
  • garam


CARA MEMBUATNYA

  1. panaskan minyak. tumis bahan2 kisar hingga wangi dan naik minyak. masukkan serai, garam dan air asam.
  2. letakkan daun pisang diatas aluminium foil. letak separuh sambal, kemudian letak ikan dan tutup dengan baki sambal tadi. tutup daun pisang dan foil.
  3. bakar dengan api kecil hingga ikan masak pada kedua2 bahagian.
  4. hidangkan dengan air asam atau cili berkicap

RESEPI SOTONG GORENG TEPUNG


BAHAN-BAHAN
  • 300 gm sotong
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sk baking powder
  • 1 biji telur
  • sedikit garam
  • lada sulah 
CARA MEMBUATNYA 
  1. Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
  2. Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
  3. Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur. Ketepikan
  4. Gaul tepung dgn baking powder. Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
  5. Goreng deep fry sampai golden brown. Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.

RESEPI KETAM MASAK KARI


BAHAN-BAHAN
  • 600 gm ketam 
  • 2.5 cm halia
  • 1 biji kelapa (sedikit diambil untuk digiling / tumbuk) 
  • 1 bungkus rempah kari daging 
  • 1 batang serai
  • 1 sudu besar minyak 
  • Garam secukup rasa
CARA MEMBUATNYA
  1. Ambil 2 sudu besar kelapa dan giling atau tumbuk sehingga lumat. 
  2. Tumbuk serai. 
  3. Hiris halia halus-halus. 
  4. Jerang periuk dan tumiskan rempah bersama kelapa yang digiling. 
  5. Masukkan santan dan kacau perlahan-lahan. 
  6. Masukkan ketam, serai, halia dan sedikit garam. 
  7. Masak hingga mendidih.

RESEPI KARI AYAM PEKAT


BAHAN BAHAN
  • 1 ekor ayam (dipotong 12) 
  • ½ cawan minyak masak
  • 2 sudu besar minyak sapi
  • 3 sudu besar rempah kari daging
  • 1 sudu besar serbuk jintan manis
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 8 ulas bawang merah (dimayang)
  • 4 ulas bawang putih (dimayang)
  • 3 cm halia (dimayang)
  • 2 sudu besar kerisik
  • 2 cawan santan
  • 5 biji ubi kentang
  • 3 biji tomato
  • 3 tangkai cili hijau
  • 1 tangkai daun sup
  • 1 tangkai daun bawang 
  • Garam secukup rasa 
BAHAN BAHAN TUMIS: 
  • 6 ulas bawang merah (dimayang) 
  • 4 ulas bawang putih (dimayang)
  • 3 cm halia (dimayang)
  • 1 tangkai daun kari
  • 6 cm kulit kayu manis
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 5 biji buah pelaga 
  • ½ sudu kecil jintan manis
CARA MEMBUATNYA
Panaskan minyak masak & minyak sapi & masukkan Bahan-bahan Tumis. Kacau hingga berbau harum & masukkan rempah kari, serbuk jintan manis, serbuk ketumbar, serbuk cili & bahan-bahan yang dikisar halus. Kacau rata dan biarkan hingga pecah minyak. Ayam dibersihkan & ditoskan kemudian dimasukkan ke dalam rempah bersama-sama sedikit air. Kacau hingga rata & biarkan hingga ayam empuk. Masukkan santan, ubi kentang, kerisik serta garam & biarkan hingga mendidih. Bila ubi kentang empuk, masukkan tomato & cili hijau. kacau hingga rata & angkat. Enak dimakan bersama-sama nasi, lemang / ketupat.

RESEPI IKAN MASAK KICAP

BAHAN BAHAN
  • 4 ekor ikan kembong/ikan selar kuning
  • 1/2 biji bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 2 inci halia - dimayang halus
  • 1/2 cawan kicap manis
  • 1 sudu teh cili kisar/cili boh (ikut suka pedas masing-masing)
  • garam secukup rasa
  • air dan minyak untuk menumis
  • 1/2 biji bawang besar dimayang 
CARA MEMBUATNYA
  1. Ikan dibersihkan dan digoreng. Ketepikan.
  2. Kisar bahan bertanda * sampai hancur. Panaskan minyak dan tumis bahan blend ini.
  3. Masuk cili, halia dan bawang besar. Tumis lagi hingga naik bau.
  4. Masukkan kicap dan air. Biarkan mendidih.
  5. Masukkan ikan dan biar lagi sampai kuah pekat.
  6. Tambah garam secukupnya. 
Dah siap untuk di hidang.

RESEPI SAMBAL IKAN

BAHAN BAHAN
  • 4 ekor ikan (ikan ikut suka )
  • 4 biji bawang putih
  • 2 biji bawang merah
  • 1 biji bawang besar dipotong bulat
  • 2 biji limau kasturi (air asam pun boleh)
  • 1 cm belacan
  • 8 sudu makan cili boh (cili kering yang diblend) nak pedas letak cili lebih

CARA MEMBUATNYA
  1. Lumurkan ikan dengan garam and kunyit...perap selama 10 minit
  2. Goreng ikan hingga garing
  3. Bawang putih & merah dikisar
  4. Panaskan minyak...tumis bawang yang telah dikisar bersama cili boh...belacan dan bawang besar...tunggu sehingga garing and bawang besar layu
  5. Tunggu sehingga mendidih...masukkan gula...kalau mau lebih masin boleh lah ditambah sedikit garam...then masukkan ikan tadi...gaul hingga sebati...masukkan perahan air limau...gaul sekali lagi... angkat dan hidangkan 
Dah siap makan

RESEPI IKAN MASAK SOS





BAHAN-BAHAN
  • 2 keping isi ikan (tenggiri/merah/apa2 shj)
  • 2 ulas bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 1 batang lada merah
  • 1 batang lada hijau
  • carrot
  • daun sup
  • 2 sudu besar tomato sos
  • 2 sudu besar cili sos
  • 2 sudu besar cili boh @ kisar
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 cawan air
  • garam dan gula (lebihkan gula)
  • 1 biji buah tomato 
CARA MEMBUATNYA
  1. Bersihkan isi ikan dan potong sederhana kecil, gaulkan dgn garam dan kunyit dan digoreng.
  2. hiris semua bawang, halia, cili merah n hijau dan tomato di belah 4.
  3. tumiskan semua bahan yg dihiris hingga naik bau.
  4. masukkan cili boh dan tumis sehingga garing.
  5. masukkan setengah cawan air, cili sos dan tomato sos. masak sehingga mendidih.
  6. masukkan carrot, garam dan gula. bancuh setengah cawan air bersama tepung jagung dan masukkan. masak sehinnga pekat.
  7. siap di hidang. hiriskan daun sup dan taburkan di atas hidangan.

RESEPI AYAM MASAK MERAH

Yum yum sedapnya,,..

BAHAN-BAHANNYA IALAH :

  • 1/2 ekor ayam ( potong ikut selera masing-masing)
  • sedikit garam kunyit 
BAHAN UNTUK DIKISAR
  • 4-5 biji cili kering
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar
  • 1 biji tomato-potong dadu
  • 1/2 cawan sos tomato 
BAHAN UNTUK HIASAN

  • 1/2 biji bawang besar- potong bulat
  • kacang hijau secukupnya 
CARA MEMASAK

  1. Bersih ayam. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga 2/3 masak
  2. Tumis bahan kisar kecuali sos tomato dan tomato sehingga naik bau. Kemudian barulah dimasukkan sos dan buah tomato. Tumis sehingga naik minyak.
  3. Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala hendaklah digaul balikkan.
  4. Bila kuah dah pekat bolehlah masukan bahan-bahan hias. 
  5. Biar 1-2 minit. Kemudian padamkan api. 

RESEPI IKAN SIAKAP MASAK 3 RASA


BAHAN BAHAN
  • 1 ekor ikan siakap ( saiz terpulang )
  • 1 sudu besar tepung jagung (untuk salut ikan sebelum goreng)
  • 3 ulas bawang merah (dihiris) - * ummi kisar
  • 1 sudu besar cili kering kisar (*ni ummi tambah)
  • 1/3 biji capsicum merah (tak letak)
  • 1/3 biji capsicum hijau 
  • 1 biji tomato - didadu kasar) 
  • 2 ulas bawang putih (dihiris)
  • 3 cm halia (dihiris halus)
  • Minyak yang banyak untuk menggoreng ikan
 BAHAN UNTUK SOS
  • 3 sudu besar sos tomato
  • 3 sudu besar sos cili
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar air
  • 1 sudu kecil gula pasir
BAHAN UNTUK HIASAN
  • 1 pokok daun bawang
  • 2 biji cili merah (dihiris)
  • 2 biji cili hijau (dihiris)
  • 2 biji buah tomato (dipotong 4)
  • 1 batang daun ketumbar (potong kasar)
  • 1 batang saderi
  • 1/2 batang lobak merah
  • 1 biji bawang merah-potong bulat
CARA MEMBUATNYA
  1. Sapukan tepung jagung sekeliling ikan. (gaul dulu dgn sedikit garam dan serbuk kunyit dan salut tepung jagung)
  2. Panaskan kuali dan goreng ikan hingga kuning keemasan ( bagi garing sikit). Angkat dan letakkan dalam pinggan hidangan.
  3. Keluarkan minyak dan tinggalkan 2 sudu besar dan tumis bahan yang dihiris hingga wangi.
  4. Masukkan bahan2 sos dan biarkan mendidih. (tambah air). Kacau rata dan biar mendidih sikit.
  5. Masukkan bahan hiasan dan tutup api.
  6. Curahkan ke atas ikan tadi.
 

  Dah siap hidangkan
 

RESEPI SAMBAL UDANG

BAHAN BAHAN
  • 8-9 batang cili kering (nak sambal lebih banyak dan lebih pedas, boleh lebihkan)
  • 4-5 ulas bawang kecil
  • 2 ulas bawang putih
  • Udang Segar (saiz mengikut keperluan)
  • Air asam-1/2 cawan hingga 1 cawan (agak-agak)
  • Minyak untuk menumis, gula, garam..
  • (Jika suka..tambah petai 1/2 mangkuk)
  • 1 Labu Bawang Besar-Dihiris
CARA MEMBUATNYA
  1. Blend bawang putih, bawang merah dan cili kering (cili kering yg telah direndam didlm air)..kisar shingga hancur bersama-sama dengan air..
  2. Panaskan minyak..bile sudah panas masukkan bahan yg telah dikisar..
  3. Tumis sehingga garing dan naik minyak..masukkan udang..gula dan garam..lebihkan gula utk mendapatkan rase yg lebih manis..
  4. Jika suka masukkan petai..
  5. Masukkan air asam..biarkan mengelegak dan masukkan bawang besar yang telah dihiris..tunggu hingga sambal naik minyak dan pekat..(kepekatan sambal ikut suka..)

RESEPI LAKSA JOHOR


BAHAN-BAHAN
  • 1 paket sphagetti (direbus dengan air dan 1 sudu besar minyak sehingga lembut)
**Bahan A - (direbus dan dimesin - asingkan) **
  • Ikan kembong + ikan parang - 1 kilo (ikan parang optional)
  • udang basah 100gm
  • isi ikan kurau - 10 gram dibakar
  • 1 1/2 paket kecil udang kering 50gm
**Bahan B (dimesin)**
  • bawang besar - 3 biji
  • cili kering - 15 tangkai
  • halia - 2 ibu jari
  • lengkuas - 2 ibu jari & kunyit hidup - 2 ibu jari
  • serai - 2 batang diketuk untuk tumis
  • asam keping - 2 keping (masuk dlm kuah)
  • santan pekat 1 kotak / lebih
  • 1 paket kerisik
  • 1 paket kecil rempah kari
  • bawang putih -3/4 ulas
**Bahan Hias**
  • limau kasturi belah 2 dan buang biji
  • timun di racik halus
  • tauge buang ekor (segar)
  • jeruk chaipo (dihiris kasar / yang sudah siap cincang dalam paket)
  • bawang besar hiris halus
  • lada merah/lada hijau dihiris
  • Daun kesum / daun selasih (utk hiasan) dan sedikit bunga kantan diracik halus (daun kesum & bunga kantan dimasuk juga dalam kuah)
  • Kicap kipas udang / kicap manis
  • ** Sambal Belacan
  • -lada merah 5/6 biji
  • -Belacan melaka - 30 gram dibakar
  • Bawang Merah 1 biji kecil, garam dan sedikit aji 

CARA MEMBUATNYA
  1. rebuskan ikan, udang, udang kering dan isi ikan kurau bakar dan asingkan tulang dan mesin hingga halus bersama air rebusan
**Penyediaan kuah**
  1. Tumis minyak dan masukkan serai yang diketuk bersama bahan B hingga wangi
  2. Bila garing, masukkan rempah kari dan kacau sebentar dalam 1/2 minit
  3. masukkan ikan/udang/udang kering dan ikan kurau kering yang dimesin.
  4. masukkan santan pekat, kerisik diikuti dengan 2 mangkuk air dan
  5. masukkan asam keping
  6. tambah garam dan gula untuk rasa
  7. masak sehingga kuah pekat dengan api perlahan selama lebih kurang 1 - 1 1/2 jam. Lebih lama dimasak, kuah akan lebih tahan walaupun tak disimpan didalam peti sejuk
**Sambal belacan**

RESEPI LAKSA KEDAH


BAHAN-BAHAN
  • 2kg ikan kembung - buang ekor & kepala
  • 2btg bunga kantan - dipotong dua
  • 3 ikat daun kesum
  • 3sb cili giling
  • 10bj cili padi - ditumbuk halus
  • 20 keping asam gelugor
  • 20gm belacan
  • garam & serbuk perasa
  • - Bahan-bahan ulam -
  • 1 labu bawang besar
  • 1bj salad buah
  • 1 ikat daun selum
  • 1 btg timun
  • 3bj telur rebus
  • 3bj limau sambal
  • 1 btg bunga kantan
  • Laksa sediakan seperti arahan di pek 
CARA MEMBUATNYA
  1. Ikan dibersihkan,masukkan dalam periuk besar bersama 10 keping asam gelugor. Isi air hingga menutupi ikan & rebus hingga hancur.
  2. Bila dah hancur,bawa keluar ikan & tunggu sejuk,air rebusan jgn dibuang biarkan dlm periuk. Asingkan isi ikan dr tulang kemudian blend hingga hancur.
  3. Masukkan ikan yg dah di blend tadi dalam periuk yang sama. Masukkan bunga kantan,asam keping,daun kesum,cili giling,cili padi dan belacan. Masak dengan api sederhana,biarkan mendidih dan sentiasa panas.
  4. Bila kuah terlalu pekat, tambahkan air supaya kuah laksa jgn terlalu cair dan jgn terlalu pekat.
  5. Masukkan garam & serbuk perasa.
  6. Bawang besar, salad, daun selum, timun dan bunga kantan dimayang halus. Timun & limau sambal dipotong dua.
  7. Masukkan laksa dalam mangkuk dan taburkan bahan2 ulam dan siramkan kuah laksa semasa tgh panas. Siap utk dimakan

RESEPI PULUT KUNING

BAHAN-BAHAN


  • 4 cawan beras pulut
  • 1 tin santan (400ml) - jgn campur air
  • 1 sudu teh kunyit serbuk
  • garan secukup rasa


CARA MEMBUATNYA

  1. Rendam pulut bersama serbuk kunyit lebih kurang 1-2 jam atau sehingga pulut bertukar warna kuning
  2. Cuci dan toskan pulut dan kukus hingga 1/2 masak
  3. Setelah 1/2 masak keluarkan dari kukusan dan masukkan dlm bekas. Kemudian tuangkan santan yang dicampurkan secukup garam ke dalam pulut tadi dan gaul hingga rata
  4. Masukkan semula ke dalam kukusan dan kukus hingga masak

RESEPI SOTONG BAKAR BERSAMBAL

BAHAN-BAHAN
  • 3 ekor sotong saiz besar-jgn potong
  • Bahan kisar:-
  • @6 ulas bawang merah
  • @3 ulas bawang putih
  • @1 in halia
  • @1 batang serai
  • @ 2 in lengkuas
  • @4 sudu besar cili kering (ikut suka kalau nak lebih)
  • @1/2 sudu teh ketumbar
  • @1/2 sudu teh jintan manis
  • @4 sudu besar butter/minyak
  • @garam dan gula secukup rasa
  • #boleh ditambah hirisan daun limau purut jika suka
CARA MEMBUATNYA
  1. Sotong dibersihkan. Biar seekor2. Perap dengan bahan kisar selama 15min.
  2. Letakkan sotong dan bhn2 perap diatas kertas foil dan bakar selama 20-30min atau hingga masak.
  3. Sudah masak, bolehlah dipotong2 dan hidangkan. Sotong ni siap dibakar dengan sambalnya, boleh juga dimakan dengan air asam

RESEPI SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI PADI





BAHAN-BAHAN
  • 1/2 kilo siput sedut
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 5 biji cili api
  • sedikit halia
  • sebatang serai
  • 1 biji kelapa diparut
  • garam secukup rasa
  • sedikit kunyit
  • sedikit gula
CARA MEMBUATNYA
  1.  
  2. Cuci siput sedut, gaul dengan hampas kelapa tadi dan dibiarkan beberapa jam. Ini membuatkan bau lumpur hilang dan siput sedut akan lebih sedap. Pastikan bekas ditutup. kalau idak jenuh nak mengutipnya. siput tu masih boleh merayap biasanya. 
  3. Bawang-bawang, cili api dan halia dikisar atau ditumbuk untuk dijadikan bahan tumis. 
  4. Bersihkan siput dan potong belakang (hujung)
  5. Tumiskan bawang, cili api dan halia, masukkan santan cair dan masukkan siput sedut. Masukkan juga garam,gula dan kunyit serta batang serai yang dititik.

RESEPI NASI JAGUNG



BAHAN BAHAN
  • 1 tin jagung whole kernel (yg biji²) - ditoskan airnye
  • 4 cawan beras basmathi
  • 4 cawan air (campuran air biasa + air jagung)
  • ½ cawan susu cair
  • ½ cawan gajus/badam yg telah dikisar
  • 2 biji bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • sedikit halia*
  • 2 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar minyak
  • 2 helai daun pandan disimpul
  • sedikit garam
  • kisar bahan yg bertanda*
CARA MEMBUATNYA
  1. basuh beras hingga bersih. dan rendam dlm lebih kurang 20-30 minit.
  2. panaskan mentega dan minyak dlm periuk. kemudian tumiskan bawang putih, bawang besar dan halia yg telah dikisar. tumis hingga wangi dan garing.
  3. masukkan campuran air dan daun pandan serta garam. didihkan.
  4. setelah mendidih, masukkan susu, gajus/badam yg dikisar dan beras. kacau rata dan didihkan lagi.
  5. setelah nasi hampir kering, masukkan jagung. balik² kan nasi dan tutup periuk. kecilkan api nye dan biarkan sehingga masak

RESEPI ROTI CANAI





BAHAN-BAHAN
  • 550 gm tepung gandum
  • *250 gm air
  • *1 egg-50gm
  • *3 sudu besar susu pekat manis-60gm
  • *1 sudu kecil,garam-6gm
  • *1 sudu kecil butter/margerin-15gm
  • 1-2 sudu besar tepung gandum-untuk di tambah kalau terlebih lembik semasa menguli 
CARA MEMBUATNYA
  1. masukkan bahan * kedalam bekas, kacau hingga sebati
  2. masukkan bancuhan air tadi kedalam tepung.
  3. uli hingga jadi doh
  4. rehatkan doh selama 10min
  5. uli lagi selama 5min
  6. **ulang step 4&5 sebanyak 3 kali.** Noticed-lepas kali ke 3 process uli&rehat, doh bertambah kenyal n tak melekat. so jgn risau kalau 1st process terasa doh melekat di tangan. kalau ranya lembik lg selepas 2nd time uli&rehat, tambah sedikit tepung(1 sudu besar)
  7.   dinasihatkan uli guna tangan-tp nak pakai bread machine pun boleh. Utk bread machine. follow step 1,2,3 diatas. masukkan dlm machine: program basic bread..biarkan process selama 1hr 15min. selalunya doh lembik skit sebab temp bread maker. masa machine pause, kluarkan doh, uli kekejap dengan sedikit tepung. dan masukkan balik dlm machine.
  8. bentuk bulat2. produce 12-16 biji depending on the size.perap selama 3jam atau lebih Dan boleh di kibar atau di tarik2.
  9. *nb:jika tak habis kebar, bole simpan dalam fridge up to 2 day
  10. *tips: terlebih uli, dought akan kenyal, dan susah nak kebar. bila masak roti akan kenyal. that's why process uli , rest, di ulang 3 kali.
  11. *NB: refer to komen from skyblue&yani:I dah update jumlah air to 250gm. nak clarify ,Dough roti canai ni memang keras berbanding dengan dought roti bun biasa. tetapi, jangan risau, selepas diperap , dough akan lembut. coz kalau terlalu lembik, nanti bila nak kibar, akan koyak. kalau tak tau kibar, bole la tarik, nipis2...
  12. lupa nak cakap. masa lepas dibulat2kan, hendakklah disapu dengan magerin, then baru simpan..and masa nak kibar pulak, hendaklah di penyek2 dulu sebesar tapak tangan, and restkan selama 10 min, bole buat byk2, then barulah di penyek besar2 utk proses menebar.

JUS EPAL HIJAU LIMAU KASTURI DAN ASAM BOI


BAHAN-BAHAN
(untuk 6 orang)
  • 5 biji apple hijau
  • 9 biji asam boy
  • Gula
  • Ais batu
  • Air masak
  • 6 biji limau kasturi 
CARA MEMBUATNYA
  1. Potong apple hijau dan buang bijinya.
  2. Blend bersama air dan gula
  3. Kemudian masukkan kedalam jug.
  4. Tuang jus tadi kedalam gelas perahkan limau kasturi 2 biji dan masukkan 3 biji asam boy dan ais.
  5. Anda boleh tambah gula ikut rasa selera anda.

RESEPI KAILAN IKAN MASIN

BAHAN BAHAN
  • sayur kailan-dipotong
  • 1 keping ikan tenggiri masin(yang dijeruk dlm botol)-potong kecik2
  • 1 sudu kecil air dr botol ikan masin td
  • 1 biji bwg besar-dimayang bulat
  • 1 inci halia-diketuk
  • bwg putih-diketuk
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos ikan
  • sedikit air asam limau nipis
  • minyak masak untuk menggoreng 
CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan myk.tumis ikan masin tenggiri td hingga naik bau
  2. Kemudian tumis bwg putih,bwg besar dan halia.masukan sos tiram.
  3. Masukkan sayur dan tambah air dr botol ikan masin td,masukkan sos ikan kacau rata.
  4. Masukkan sdkt air-2 sudu besar.biarkan seketika.angkat
  5. Dlm pinggan tabur sdkt lada sulam dan perah air asam limau tadi

RESEPI IKAN TALAPIA MASAK LEMAK CILI API


BAHAN-BAHAN
  • 2 Ekor ikan Tilapia merah/ hitam saiz sederhana (goreng dahulu dengan garam & kunyit. Boleh letak lada hitam kalau nak kurangkan hanyir)
  • 3 Ulas Bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 7 biji cili padi
  • 1 batang serai di titik
  • 2 cm halia di titik
  • (tumbuk/blender dahulu bawang merah, bawang putih dan cili)
  • 100 ml Santan / susu segar
  • Serbuk kunyit sikit untuk warna 
CARA MEMBUATNYA
  1. Tumis bahan2 yang telah di tumbuk/blender tadi. Biarkan sampai kuning atau naik bau.
  2. Masukkan halia dan serai dan tumis lagi sampai bau serai then masukkan ikan.
  3. Last sekali masukkan santan. Biar sampai santan tu pecah minyak pon takpe. Kami suka dia pekat2. Ada setengah suka cair, maka bolehlah tambah air sikit..
  4. Agak2 dh mula menggelegak, bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama hirisan daun limau purut atau daun pegaga.

RESEPI KARI TELUR


BAHAN-BAHAN

  • 4 biji telur 
  • 2 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji cili muda 
  • 2 sudu besar serbuk kari ½ biji kelapa parut
  • ¼ cawan minyak masak
  • 2 sudu besar kicap tomato
  • Garam secukupnya 
  • 1 sudu teh air limau nipis
CARA MEMBUATNYA
  1. Telur direbus keras & kupas. 
  2. Bawang besar & bawang putih dicincang halus. 
  3. Cili muda dibelah 2. Serbuk kari dibancuh bersama sedikit air. 
  4. Kelapa ambil 2 cawan santan. Panaskan minyak & tumiskan bawang-bawang tumbuk tadi sehingga kuning. 
  5. Masukkan rempah, cili, tomato, kicap, biar garing. 
  6. Masak menggunakan api sederhana. Masukkan santan, telur & garam. Biarkan sehingga menggelegak. Kecilkan api & masaklah sehingga pekat, (5 minit).
  7. Perah air limau nipis ke dalam sos & curahkan sos di atas telur. Hias dengan daun pudina.

RESEPI KARI IKAN KEMBUNG


BAHAN-BAHAN
  • 600 gm ikan kembung 
  • 6 sudu besar serbuk kari ikan
  • 1 sudu besar halba campur
  • 2 sudu besar air asam jawa
  • 6 helai daun kari
  • 1 biji kelapa (diambil santannya)
  • 4/5 kacang bendi
  • 3 biji tomato
  • 2 biji cili merah (dibelah dua)
  • 2 biji cili hijau (dibelah dua) 
BAHAN KISAR
  • 80 gm udang kering
  • 240 gm bawang merah kecil
  • 25 gm cii kering 
 CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan minyak di dalam kuali.
  2. Tumiskan bahan-bahan yang dikisar sehingga terbit baunya.
  3. Masukkan pula serbuk kari ikan, halba campur, daun kari dan tumiskan selama tiga minit.
  4. Selepas itu, masukkan pula pati asam jawa dan santan cair. Diikuti pula dengan terung bulat.
  5. Panaskan dengan api yang kecil sebelum memasukkan santan pekat berserta iakan dan kacang bendi. 
  6. Setelah mendidih, masukkan pula garam, tomato, cili merah dan cili hijau.
Dah siap