Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Sunday 16 December 2012

Negara Terkecil di Dunia



Cuba teka, negara apa yang paling kecil di dunia? Mungkin banyak yang meneka Vatikan atau San Marino. Tapi jawapan itu salah, yang benar adalah Sealand. Letaknya di laut lepas sekitar 13 kilometer dari Suffolk, United Kingdom. Luasnya hanya 4 km persegi.

Sealand bukan sebuah pulau, melainkan struktur bangunan di tengah laut yang didukung oleh dua menara besar. Jadi tak ubah seperti rig gerudi minyak. Walau tanpa perlombongan minyak tentunya.



Struktur ini dibina oleh Tentera Laut Kerajaan Inggeris. Namun pada tahun 1968 mahkamah memutuskan struktur tersebut berada di wilayah perairan antarabangsa, dan ertinya di luar bidang kuasa Inggeris.

Kemudian datanglah sekumpulan orang dari Belanda ingin mengambil alih Sealand. Seorang lelaki bernama Michael Bates melawan dengan menggunakan helikopter. Bates menang, dan ia menobatkan diri sebagai Pangeran Sealand.




Hebatnya, Sealand mempunyai setem sendiri, lagu kebangsaan, wang, hingga bendera kebangsaan. Ironis, kewujudan Sealand jadi polemik bagi dunia antarabangsa. Negara ini tidak menjadi anggota PBB, dan pada tahun 1987 Inggeris memperluaskan wilayah perairannya hingga mendakwa Sealand masuk ke dalam kekuasaan Inggeris.

Walau demikian Bates tetap melawan dan mengemukakan banyak hujah kalau Sealand sah menjadi negara yang berdaulat. Alasannya tetap, Sealand tidak masuk wilayah negara mana pun saat dibina. Tambahan pula, orang-orang Belanda yang kalah melawan Bates ditahan dalam penjara dan banyak negara yang menyeru agar Bates membebaskan mereka. Ini bermakna, kalau Sealand bukan negara, mana mungkin mereka meminta hal tersebut?

Menurut wikipedia, jumlah populasi di Sealand pada 2004 berjumlah 27 orang. Nyatanya, kini hanya ada 4 orang. Ada-ada saja ...

No comments:

Post a Comment