Sunday, 16 December 2012

Bangkai burung misterius bergigi ditemukan di Iran




Adakah burung yang memiliki baris gigi di mulutnya? Sepengetahuan kita tidak ada. Tetapi, seekor bangkai burung misteri yang bergigi dilaporkan telah ditemukan di kota Meshginsharhr di barat laut wilayah Ardebil, Iran.

Para penduduk tempatan mencari bangkai burung tersebut pada hari minggu tarikh 8 Mei 2011. Burung itu kelihatan seperti baru mati beberapa hari kerana sisa-sisa bulunya masih boleh dilihat dengan jelas. Demikian dilaporkan agensi berita IRNA.
Sebuah pasukan kecil dari organisasi perlindungan alam sekitar Iran (EPO) akan dihantar ke wilayah itu untuk menyiasat kebenaran berita tersebut.

Salah seorang penduduk dilaporkan telah menyembunyikan bangkai itu dan pasukan dari EPO sedang berusaha menemuinya. Walaupun belum menemuinya, pasukan itu berjaya mendapatkan foto bangkai tersebut dari penduduk tempatan.

Pasukan itu juga mendapat laporan dari para penduduk tempatan yang menyebutkan kalau burung itu tinggal di gua dekat kampung mereka.

Bangkai misteri itu mempunyai tengkorak seperti anjing dengan gigi taring yang besar. Namun tubuhnya kelihatan seperti seekor burung yang tidak boleh terbang. Para penyelidik mengatakan kalau bangkai itu tidak sesuai dengan spesis burung yang dikenali. Jadi, kajian lebih lanjut akan segera dilakukan dan pengesahan dari ornitologist akan segera diminta.

Menarik.

Namun kes ini sepertinya mempunyai unsur kejuruteraan. Yang paling ketara adalah hilangnya bangkai misteri tersebut di awal penyelidikan sehingga tidak boleh diteliti lebih lanjut. Jika bangkai ini adalah kejuruteraan, maka boleh jadi pembuatnya menggabungkan badan seekor burung dengan kepala seekor anjing
Tengkorak seekor anjing
Di bawah ini adalah petikan mengenai penemuan bangkai itu dari media tempatan. Saya tidak mengerti bahasa yang digunakan oleh reporternya, tetapi, jika melihat cuplikan gambarnya, sepertinya bangkai burung yang disembunyikan tersebut telah berjaya ditemui semula. Kali ini mungkin para penyelidik boleh mula bekerja untuk menentukan ketulenannya.

Ini screenshot dari bangkai yang telah ditemui:
Akan sangat menarik jika di kemudian hari burung tersebut terbukti bukan sebagai kejuruteraan. Itu bermaksud kita akan mempunyai burung bergigi untuk pertama kalinya.

1 comment:

  1. oi, ini artikel diambil dari situs enigma ya, wuihhh, bahasanya jadi bahasa gak jelas lagi, udah gitu copy paste artikel orang gak pake nyantumin sumber artikelnya lagi. geblek lu.

    ReplyDelete